در شماره اخير (۱۰۱ ، زمستان ۹۴) فصلنامه رسانه مقاله اي دارم با عنوان «رسانه هاي اجتماعي و استراتژيهاي نوظهور رسانه هاي جريان اصلي (با تاکيد بر تلويزيون)» كه مقاله اي توصيفي است در خصوص تحولات پرشتاب و پيچيده در صنعت خبر.
چكيده مقاله:
در اين مقاله توصيفي، کوشيده ام جايگاه رو به رشد رسانه هاي اجتماعي را در صنعت خبر مورد توجه قرار دهم. از اين رو، برخي از استراتژي هاي نوظهور سازمانهاي رسانهاي پيشرو جهان (بخصوص برندهاي تلويزيوني) را معرفي کردهام. اين استراتژي ها بيانگر فضاي در حال ظهور کسب وکار سازمانهاي خبري هستند، و مي توانند تصويري بهروز از فرايند تحولات صنعت خبر به خبرنگاران، محققان و به خصوص تصميمگيران و مديران موسسات رسانه اي قرار دهند.
با مرور استراتژي هاي سازمانهاي خبري مطرح جهان مي توان به جرات گفت استراتژي رسانه هاي اجتماعي به بخشي جدي و اجتناب ناپذير در مديريت سازمان هاي خبري تبديل شده است. يافته هاي تحقيقات متعدد حاکي از آن است که بقا و رقابت در مختصات در حال ظهور صنعت رسانه، مستلزم طراحي و تدوين استراتژي رسانه هاي اجتماعي است. اين مقاله توصيفي مي کوشد نشان دهد که چرا و چگونه برخي سازمان هاي خبري پيشرو جهان وارد اين فضاي تازه شده اند؛ به اين اميد که ضرورت برنامه ريزي دقيق براي جدي گرفتن حضور فعال در رسانه هاي اجتماعي مورد توجه مسئولان و مديران سازمان هاي رسانه اي کشور قرار گيرد.