اولين نشريه رايگان، مترو Metro نام داشت كه در سال ۹۵ در سوئد توسط گروه عصر مدرن Modern Times Group (MTG) منتشر شد. حوزه تخصصي اين گروه ارتباطات راه دور بود و تا آن زمان روزنامه اي در اين كشور منتشر نكرده بود. اين گروه در سال ۲۰۰۲ نشريه مترو را به شركت مترو بين الملل كه در لوكزامبورگ پايه ريزي شده بود فروخت. بعد از مترو استكهلم در سال ۲۰۰۲ اين شركت ۲۳ ويرايش از مترو بين الملل در ۱۵ كشور منتشر كرد و اعلام نمود كه ۱۰ مليون خواننده دارد و ۵۰ درصد نشريات رايگان جهان را مديريت مي كند. آخرين ويرايش هاي مترو بين الملل در سال ۲۰۰۲ در فرانسه و كره جنوبي منتشر شدند اما چاپ مترو سئول (كره جنوبي) متعلق به شركت مترو بين الملل نبود اما فرمت بين المللي اين نشريات راحفظ كرد. در كانادا هم مترو بين الملل كاملا متعلق به اين شركت نبود و شركتهاي محلي در سهام اين نشريه سهيم بودند. اما فرمت و لوگو همان شكل جهاني بود.در همه شهرهاي بزرگ جهان نشريه رايگان مترو با لوگوي مترو بين الملل منتشر نمي شوند و ناشر آنها شركتهاي محلي هستند مثل روسيه و بلژيك.مترو بين الملل بزرگترين نشريه رايگان جهان است كه ركورد سريعترين رشد را هم داشته است. آگهي هاي اين نشريه از زمان آغاز به كارش در سال ۹۵ به طور متوسط ۴۱ درصد رشد داشته است. تيراژ مترو بين الملل به طور متوسط در سال ۴۳ درصد رشد داشته است. ۲۳ مليون نفر نشريات مترو را مي خوانند. ۷۴ درصد خوانندگان زير ۴۹ سال هستند. از هر ده نفر چهار نفرشان بين ۱۸ تا ۳۵ سال دارند.اين شركت در هفته ۸.۷ مليون نسخه از بيش از ۷۰ ويرايش نشريه مترو را در ۲۳ كشور و در بيش از صد شهر دنيا به ۱۹ زبان توزيع مي كند. ۲۴ هزار ۱۴۹ جعبه براي دردسترس بودن نشريه در دنيا وجود دارد و ۳ هزار و ۱۴۹ نفر اين نشريه را توزيع دستي مي كنند. ۱۱ سال از انتشار نخستين نشريه رايگان در جهان مي گذرد و اين نشريات كارنامه اقتصادي قابل توجهي از خود ارائه داده اند. در سالهاي اخير رسانه هاي آن لاين و روزنامه هاي رايگان تم هاي اصلي مباحث صنعت رسانه در كشورهاي پيشرفته بوده اند. بي ترديد بسياري از مباحث روز مربوط به مديريت صنعت روزنامه در كشورهاي پيشرفته، مساله روز جامعه ما به نظر نرسد اما بي ترديد اين مباحث دغدغه سالهاي پيش روي صنعت رسانه كشورمان خواهد بود. اين در حالي است كه متاسفانه تحقيقات قابل توجهي در خصوص اقتصاد رسانه هاي رايگان و نقش آنها در شركتهاي رسانه اي در كشورهاي در حال توسعه كار نشده است.بي ترديد با نشريات رايگان مخاطب جديدي توليد مي شود و شركت نسبت ديگري با عوامل برون سازماني و درون سازماني پيدا مي كند و حوزه هاي تحقيقات مريريت رسانه گسترده اي گشوده مي شود.