مديريت رسانه: رشته اي در حال رشد

قرار است دانشگاه تهران نيز در مقطع كارشناسي ارشد در رشته مديريت رسانه دانشجو بپذيرد. شنيده ام آموزش عالي دانشگاههاي معتبر را مكلف كرده است كه اين رشته به تازگي مصوب شده را در دستور كار قرار دهند. اين البته بسيار نويد بخش است اما مديريت رسانه آنگونه كه در دانشكده صدا و سيما تدريس مي شود با معيارهاي تدريس رشته هاي ميان رشته اي مناسبتي ندارد. در حال حاضر كلاسهاي مديريت رسانه در دانشكده صدا و سيما به صورت تدريس به شيوه  كلاسيك آموزش است، اين در حالي است كه مديريت رسانه در جهان عمدتا رشته اي كاربردي و اجرايي (MBA   ) است و فرمت كلاسهاي آن به صورت تدريس گروهي ( Teaching team ) ، سخنرانان ميهمان ( كه اغلب از مديران رسانه ها هستند)، كنفرانسهاي كلاسي و مطالعات موردي و بحث آزاد در كلاس است.

رويكرد عمده مقطع ارشد آن در دانشكده صدا و سيما راديو و تلويزيوني است. 

اما با توجه به بازار رسانه هاي مختلف در كشور جا دارد تا به ديگر ابعاد مديريت رسانه نيز توجه شود و دانشگاههاي ديگر كه طبق تصويب آموزش عالي قرار است مجري اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد باشند به رويكردهاي ديگر اين رشته توجه نشان دهند. براي مثال دانشگاه علامه مي تواند عناوين اين رشته را با رويكرد مبتني بر سازمان هاي رسانه اي متكي بر رسانه هاي چاپي طراحي و اجرا كند. با توجه به سابقه طولاني روزنامه هاي خصوصي در كشور، اين رويكرد با اقبال مواجه خواهد شد.

از سوي ديگر منابع درسي تعريف شده براي اين رشته با سيلابس هاي درسي اين رشته در بسياري از دانشگاههاي دنيا تفاوت دارد. هسته مركزي و اساس برنامه ريزي مطلوب براي مديريت رسانه بايد مبتني بر اقتصاد، بازاريابي رسانه اي، اصول مديريت و برنامه ريزي كسب و كار باشد و با توجه به اينكه اين اصول  در مورد  هر رسانه با توجه به منطق رسانه اي و ويژگي هاي اقتصادي و مدل هاي كسب و كارش متفاوت است، هر دانشگاهي مي تواند نماينده رويكردي متفاوت باشد. اين نتنها امري مذموم نيست بلكه طبيعي است كما اينكه امروز گروه ارتباطات تهران بيشتر صبغه جامعه شناسي دارد و علامه بيشتر ژورناليستي است.

بهرحال اين رشته به سرعت در دنيا در حال گسترش است و  جامعه آكادميك ما نيز بايد به اين رشته به عنوان واقعيت امروز جهاني و نياز ناگزير فردا توجه نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *