مديريت رسانه: يك تعريف

تا كنون تعريف هاي مختلفي از مديريت رسانه مطرح شده است. به تدريج مي كوشم تعريف هاي مختلف را بياورم. اين تعريف از پروفسور اشميت استاد دوره دكتراي مديريت رسانه دانشگاه سنت گالن است.

تعريف پروفسور اشميت از مديريت رسانه: “رسانه عرصه تعامل است و مديريت رسانه متمركز است بر مديريت فضاهاي تعاملي. بنابر اين بر فهم ما از رسانه متكي است به عنوان كانالي كه داده ها را منتقل مي كند در ميان زمان و فضا يك فضاي منطقي با زبان و زمينه مشترك جريان داشته باشد و سازمان (به عنوان مجموعه نقش ها قواعد و پروتكلها) كه همه عوامل را در بر دارد. رسانه هاي الكترونيكي رسانه هايي هستند كه كانال ارتباطي شان مبتني بر ICT  است. با رسانه هاي جديد كار در محيط مجازي صورت مي گيرد و به اين منظور نقش ها قواعد و پروتكلهاي جديدي مطرح مي شوند و لذا شالوده جديد سازماني نياز است. اين تعريف جديدي از رسانه و مديريت را مي طلبد.”

 

توجه داشته باشيم كه از اين زاويه مفهوم  محصول رسانه اي نيز متفاوت مي شود. “يك محصول نتيجه برنامه ريزي است و آن چيزي است كه مدام توليد مي شود. راهكاري تاييد شده براي پاسخ به نيازي از “مشتري”، كسي كه خود قادر به تامين “نياز” خود نيست. از اين رو محصول واسطه اي است ميان مشتري و توليد كننده. پس محصول به نوعي موضوع يك قرارداد است ميان اين دو و ثبات و دوام آن در گرو آن است كه دو طرف در اطلاعات و دانش مربوط به محصول سهيم باشند و درك مشتركي داشته باشند. يك محصول بواسطه زبان ارائه مي شود كه مي تواند توصيف كننده و عرضه كننده آن باشد. گاهي اطلاعات يك محصول عيني را معرفي مي كند و گاهي خودش يك محصول جديد است كه تنها به عنوان يك سوژه اطلاعاتي وجود دارد.به عبارت ديگر محصول همچنين مي تواند اطلاعات باشد. تكنولوژي هاي ارتباطي و اطلاعاتي نوين هر محصول يا خدمت اطلاعاتي را در بر مي گيرند و محصول رسانه اي را در اينترنت محقق مي سازند. مثل “مولتي پلير آن لاين”  موتور جستجوي گوگل اي ميل چت روم و … در اين مفهوم “محصول رسانه اي” توليد يا خدمتي است كه با كد گذاري و رمز گشايي ديجيتال توزيع مي شود يا در واقع به “فروش مي رسد”

 


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *