روزنامه نگاري شهروندي: بخشي از يك تحقيق

 اين روزها مشغول تحقيقي هستم در مورد روزنامه نگاري شهروندي كه همشهري منتشر خواهد كرد.

از نمونه هاي مثال زدني اين رسانه ها مي توان از سايت oh my news نام برد. اين سايت کره اي ( كره جنوبی )  براي نخستین بار با شعار “هر شهروند یک گزارشگر است” ایجاد شد.پايگاه اينترنتي OhmyNews در حال حاضر ۴۳ هزار شهروند روزنامه نگار به صورت داوطلبانه يا حرفه اي با اين سايت همكاري مي كنند و بيش از ۸۰۰ هزار نفر در روز اين پايگاه اينترنتي را مي بينند.
اين پايگاه اينترنتي در سال ۲۰۰۰ به اين سو پيشگام در خلق سبك جديدي از روزنامه نگاري به نام “روزنامه نگاري شهروندي ” است و در سه سال گذشته توانسته است به درآمد زايي نيز برسد. با اين همه اين پايگاه خبري آنلاين با رقابت هاي شديدي در اين حوزه روبرو است و بخشي از موقعيت خود را در اخبار به عنوان “چيزي تازه “از دست داده است.
پايگاه اينترنتي
OhmyNews داراي ۶۵ خبرنگار و سردبير حرفه اي است كه به تنهايي يك سوم از محتواي اين سايت را از طريق خواندن و بررسي اخبار رسيده به اين سايت تامين مي كنند كه تعداد آنها روزانه ۱۶۵ مورد است. در همين حال برخي از شهروندان و خبرنويسان حرفه اي نيز براي ارائه مطلب به اين سايت با يكدگر به صورت مشترك اقدام مي كنند تا اثار ارائه شده توسط آنها به سايت حرفه اي تر و قابل قبول تر باشد.
سال گذشته اين پايگاه ۱۳ درصد از سهام خود را در ازاي ۱۱ ميليون دلار از شركت سافتبنك واقع در توكيو معامله كرد. اين مبلغ براي ارتقا و روز آمد سازي سايت و ايجاد نسخه ژاپني
Ohmynews هزينه شد.  سال ۲۰۰۳  اين مدل رسانه اي در دانمارك توسط اريك لارسن Eric larsen مجري سايت Flix.dk اجرا شد. يك سال بعد اين مدل به زبان انگليسي به نام او مي نيوز بين المللي oh my news international ايجاد شد. اين سايت  دارای ۱۲۰۰ شهروند خبرنگار در ۳۸ کشور جهان است. نسخه ژاپني آن  اواخر سال گذشته با هزار شهروند روزنامه نگار ايجاد شد. موسسه معتبري چون اینترنشنال هرالد تربیون از اين سايت خبر مي خرد. اما همه نمونه هاي روزنامه نگاري شهروندي كامياب نبوده اند. براي مثال سايت Backfence   در آمريكا به دليل عدم استقبال كافي و دشواري‌هاي  تجاري تعطيل شد. اين سايت تحت نظارت ۱۳ انجمن مختلف در نواحي شيكاگو، سانفرانسيسكو و واشنگتن دي‌سي اداره مي‌شد و شهروندان مي‌توانستند گزارش، نوشته‌ها و … خود را از وضعيت شهر و كشور و يا حوادث و گزارش ترافيك و … به شكل دلخواه خود را در اين سايت قرار دهند. اعتبار و سنديت خبر نيز بر عهده نويسنده آن بود.  اما اين نوع سايت‌هاي خبري حداقل مي‌بايد بين ۵۰ الي ۱۰۰ هزار ملاقات‌كننده در روز داشته باشند تا بتوانند به حيات خود ادامه دهند كه ظاهرا تعداد ملاقات‌كننده‌هاي اين سايت كمتر از اين بوده است. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *