چکیده
در سالیان اخیر، شاهد یکپارچگی فزایندهای در حوزههای مختلفی هستیم که در آنها شهروندان میتوانند در مورد انواع موضوعات مورد علاقۀ عموم از جمله سیاست بحث کنند. نظرات دربارۀ پستهای خبری در رسانههای آنلاین مثال خوبی در این مورد است. نخستین مشارکتهای نظری، توجه به پتانسیل این فضاها جهت ایجاد یک حوزه عمومی شکوفا (مدنی و مشارکتی) را جلب کرد و در فرایند گفتگوی سیاسی بسیار عمیقتر شد (فونگ، گیلمن و شکاباتور، ۲۰۱۳؛ لیلکر و جکسون، ۲۰۰۸؛ اوریلی، ۲۰۰۵؛ استرومر-گالی و ویچوفسکی، ۲۰۱۱). دو قطبی شدن همانند یک ویژگی دائم خصوصیت گفتگوهای مذکور به ویژه در کشورهای مدیترانهای (موارد پوپولیستها) پیکربندی شده است. یکی از چالش های تحقیقاتی در حال حاضر مربوط به موشکافی دو قطبی شدگی در مباحث سیاسی ناشی از روایتهای خبری است. هدف این مقاله، تحلیل گفتگوی سیاسی از چشمانداز دو قطبی شدگی در شبکۀ محبوب یوتیوب است که نمایانگر ویژگیهای بسیار خاصی است. با استفاده از نمونه تقریباً چهارصدهزار اظهارنظر ارسال شده دربارۀ موضوعات متنوع (تغییرات اقلیمی، بحران کاتالونیا و تبلیغات انتخاباتی احزاب سیاسی) روش خودکاری را برای سنجش دو قطبی شدن پیشنهاد میکنیم. فرضیۀ ما این است که تعداد نظرات (متغیر کمی)، رابطۀ مثبتی با دو قطبی شدن (متغیر کیفی) دارد. همچنین اطلاعات دربارۀ طرز فکر ایدئولوژیک تحریریه روزنامهها، نوع موضوعات مورد بحث، میزان گفتگوی قابل ردیابی و غیره را مورد بررسی قرار خواهیم داد. شاخصی را پیشنهاد میکنیم تا (۱) میزان دو قطبی شدن هر اظهارنظر را اندازهگیری کند و از آن برای نشان دادن اینکه این معنی در طول زمان چگونه تفسیر شده است، استفاده کنیم و (۲) فرضیه را با استفاده از میانگین دو قطبی شدن نظرات برای هر ویدئو اثبات میکنیم.کلید واژهها: الگوریتمها؛ دو قطبی شدن؛ حوزۀ عمومی؛ رسانههای اجتماعی؛ استخراج متن؛ یوتیوب