
سومين نشست دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها ديروز برگزار شد. موضوع اين نشست نظام جامع صنفي رسانهاي بود که در حال تهيه است و پيش نويسي از آن آماده شده است. گزارش آن در سايتها و رسانههاي مختلف موجود است و فقط در اينجا به برخي از دغدغههاي خودم که متاسفانه در برخي منابع خبري به درستي منعکس نشده است اشاره مي کنم. آقاي وکيلي مدير مسئول روزنامه ابتکار و بخصوص دکتر نمک دوست به مشکلات پيش نويس نظام رسانهاي و نيز مشکلات وضعيت اصناف اشاراتي داشتند و من که سخنران آخر بودم در ادامه سخن آنها ريشه مشکلات را در اصرار به قالبيسازي و ايدئولوژيزدگي دانستم و اشاره کردم که همه ما از روزنامهنگاران، معلمين و محققين و ارباب قدرت و حاکميت در اين واقعيت بايد به تفاهم ملي برسيم که روزنامهنگاري سالم و توانمند لازمه ايجاد سرمايه اجتماعي است که به آن نيازمنديم، لازمه مردمسالاري ديني است که ما در جمهوري اسلامي به دنبال ارائه آن هستيم، لازمه تحقق اهداف اقتصادي و فرهنگي دولت است و نيز اشاره کردم که کمک به اصناف رسانهاي را نبايد به مثابه کمک به افرادي ديد که در چند صنف مشغولند و مشکلات معيشتي و بيمه و … دارند بلکه با اين درجه از اهميت بايد به مشکلات اصناف رسانهاي نگاه کرد که تا مشکلات اين حوزه حل نشود مشکلات جامعه حل نميشود چون روزنامهنگاري ستون فقرات مردمسالاري است. البته در دور بعدي، جناب آقاي مهدي فضائلي متعرض سخنان بنده شدند و فرمودند در غرب نيز رسانهها منعکس کننده واقعيت هاي جامعه شان نيستند و حقايق را نميگويند و اين طور نيست که وقتي رسانهها به فلان الگويي رسيدند همه مشکلات حل مي شود و مثال زدند که در افغانستان رسانههاي متعدد و خصوصي هست ولي مشکلات پابرجاست. دکتر نمک دوست ضمن تاييد سخنان ايشان در مورد دروغهايي که در رسانههاي غربي وجود دارد، اشاره کردند که اما وضعيت افغانستان فرق ميکند و اين کشور سالها در جنگ بوده اما سويه اين کشور، سويه درست و اميدوارکنندهاي است. من هم ضمن تاييد سخنان ايشان در مورد رسانه هاي بزرگ خبري غرب، گفتم که وضعيت افغانستان استثناست و مجموعهاي از عوامل در وضعيت خوب يک کشور دخيل هستند که رسانهها يکي از آنهاست و تجربه نشان داده کشورهايي که از رسانههاي مستقل برخوردارند، جاي بهتري براي زندگي هستند.
گزارش شفقنا
گزارش سایت دفتر مطالعات رسانه ها
دومین نشست نیز با موضوع رسانه و اعتدال برگزار شده بود

گزارش دومین نشست در سایت دفتر مطالعات رسانه ها
