۱ـ طراحي يك برنامه براي «مناظره تلويزيوني»، مستلزم در نظر گرفتن انتظارات و توقعات مخاطب و نيز پيش زمينه هاي ذهني و درك مخاطب عام از عناصر تشكيل دهنده برنامه انتخاباتي است. چراكه قضاوت مخاطب عام از مناظره ربط مستقيمي با درك و پيش زمينه ذهني و انتظارت مخاطب از كلمه «مناظره» دارد. از همين روست كه «برلو» استاد بزرگ ارتباطات گفته است معني در ذهن مخاطب است و نه در پيام. در واقع اين ذهن مخاطب است كه پيام را «معني مي كند.»
آنچه در اين برنامه رفت، شايد محك خوبي براي توانش ذهني باشد اما براي مردم قابل قبول نيست كه به يك عضو ديرينه شوراي عالي امنيت ملي و فرمانده سپاه در هشت سال جنگ تحميلي و شهردار تهران و معاون رييس جمهور سابق و مشاور رهبري، عكس يك ساعت را نشان دهيم و بگوييم از اين عكس چي ها مي فهمي؟! چون فارغ از هر نوع بحث روش شناختي در آزمون توانش ذهني، جامعه اين را توهين به كانديداها تلقي مي كند. برداشتي كه عموم مي كنند نكته مهمي است كه در طراحي برنامه مغفول مانده بود. از سوي ديگر مخاطب از «مناظره» يك توقعي دارد. نمي شود مسابقه فوتبال را به جاي واليبال پخش كرد!
2ـ صداوسيما تصور مي كند از چنان جايگاهي برخوردار است كه مي تواند با كانديداهاي رياست جمهوري آنطور كه «صلاح» مي داند عمل كند، حتي چيزي شبيه آزمون استخدام يك فارغ التحصيل جوان. برد و برش سايتهاي متمايل به نامزدها و ارتباطات ميان فردي هواداران آنها خيلي بيش از آن است كه مسئولان رسانه ملي تصور مي كنند.
3ـ مناظره قابل قبول در شرايطي محقق مي شود كه ديدگاه هاي رسمي و مدعي، بتوانند برنامه ها و ديدگاه هاي يكديگر را نقد كنند. هشت كانديدا هستند كه سه نفرشان يك ديدگاه دارند، از كانديداهاي به اصطلاح مستقل، يكي ۱۶ سال است در هيچ زمينه اي اظهار نظر نكرده بوده (بجز مسكن)! و آن ديگري در بين اصلاح طلبان مقبول تر است تا نماينده خود اصلاح طلبان! يكي لازم الاحترام است! اما جز آزاد كردن ظرفيت ها براي استفاده از ظرفيت هاي سخت افزاري و نرم افزاري هيچ حرفي براي گفتن ندارد! حالا در نظر بگيريد صداوسيما مي خواهد بين اين افراد مناظره برگزار كند كه هم مردم تهيج شوند به راي دادن و هم … ! مشكل مناظره تنها در مديريت برگزاري آن نيست، سامان سياسي انتخابات بايد اصلاح شود.
4ـ اما از همه اينها گذشته به نظرم مهمترين نكته اين است كه مناظره را نبايد صداوسيما برگزار كند بلكه يك نهاد ديگر بايد برگزار كند. صداوسيما يك رسانه است و بايد بازتاب دهنده اين رويداد مهم سياسي باشد و نه متولي برگزاري آن.
و هم …
هم مردم تهييج شوند و هم … چي؟
و هم اینکه امکان انتقاد از دولت به حداقل برسد و البته و هم …