آشنایی با اتاق خبر دیجیتال

«آشنایی با اتاق خبر دیجیتال» عنوان آخرین جزوه آموزشی است که در سال ۹۱ برای مرکز آموزش سازمان صداوسیما تالیف کرده ام. همکاری با مرکز آموزش سازمان در تالیف جزوات آموزشی که به منظور دوره های غیرحضوری تهیه می شوند، برای خود من آموزنده و جذاب بود و امیدوارم برای بدو خدمتی ها و بازآموزان نیز مفید باشد. بخش هایی از این جزوه را به اشتراک می گذارم:
ـ اتاق خبر دیجیتال لازمه هماهنگ شدن با شبکه جهانی وب و شامل روش های مختلف گرداری اطلاعات، تولید و ارائه خبر است که بواسطه اینترنت امکان پذیر شده است. قبل از وب، مردم اخبار را تنها از تلویزیون و رادیو و روزنامه ها می گرفتند اما وب چهره خبرنگاری را برای همیشه تغیر داده است. حال خبر می تواند به شکل پادکست، ویدیو، متن، اسلایدهای صوتی بر وب توزیع شود. با همه پلاتفورم های موجود و با استفاده از رسانه های اجتماعی، هرکس می تواند خبر منتشر کند و در یک اتاق خبر دیجیتال، خبرنگار باشد.
ـ اتاق خبر دیجیتال فرایندهای سردبیری و الگوهای گرداوری اطلاعات و تولید و توزیع خبر را تغیر داده است. فرایند جدید دیگر مثل الگوی قبلی خطی نیست، به این دلیل که برای مثال گزارش ها می توانند با آیتم های خبری جدید به روزرسانی شوند. بنابراین یک چرخه دائمی از اطلاعات وجود دارد که در هر لحظه می تواند تغیر کند. بنابراین خبرنگاران همیشه باید  برای ویرایش های بعدی خبر آماده باشد. ویرایشها می تواند به خاطر طبیعت اتاق خبر دیجیتال به سادگی انجام شود. در حقیقت خبرهای آنلاین می توانند هر لحظه ویرایش شوند.
ـ توزیع خبر نیز در لحظه شده است. مخاطبان دیگر نباید تا اخبار شبانگاهی تلویزیون یا چاپ روزنامه فردا صبر کنند. سرعت به یک عامل کلیدی تبدیل شده است و به خاطر همین است که سازمان های خبری می کوشند تا با ابزارهای دیجیتال اخبار را هر چه سریعتر در اختیار مخاطب قرار دهند. سازمان های خبری می کوشند از طریق رسانه های اجتماعی مثل توئیتر گوی سبقت را در سرعت را بربایند …

تدریس در مرکز رشت از سوی مرکز آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *