چکیده رساله دكتر روشندل با عنوان «طراحی و تبیین مدل نهادی کردن برنامه های راهبردی جامعه در افکار عمومی از طریق رسانه های جمعی: مورد، سند چشم انداز بیست ساله (ایران ۱۴۰۴)»
هدف این رساله ارائه الگویی رسانه ای به منظور نهادینه کردن برنامههای راهبردی جامعه می باشد. بر اساس الگوی ارائه شده رسانههای جمعی از طریق اثرگذاری بر چارچوب های شناختی، هنجاری و تنظیمی جامعه واقعیتهای اجتماعی را شکل میدهند، وانگهی مهمترین ویژگی یک عمل نهادی شده نیز واقعیت اجتماعی شدن آنست. بدین منظور می بایست محتوای رسانه ای خود از انطباق شناختی، هنجاری و تنظیمی لازم با اهداف و ویژگیهای مورد انتظار برنامه ریزان برخوردار باشد. با استفاده از روش دلفای مهم ترین ویژگیهای مورد انتظار یاد شده در مورد برنامه چشم انداز بیست ساله مشخص شده و از بین رسانه های جمعی نیز تلویزیون به دلیل فراگیر بودن آن انتخاب شد. به منظور آزمون مدل به تحقیقی پیمایشی پرداخته شد که جامعه آماری آن کلیه شهـروندان ساکن شهـر تهران در فاصله سنی ۲۰ الی ۶۴ سال بوده و با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفی از آنها انتخاب و به روش تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند.
نتایج تحقیق نشان داد که برنامههای تلویزیون انطباق محتوایی لازم را با ویژگیهای مورد انتظار طراحان چشم انداز ملی از ابعاد شناختی، هنجاری و تنظیمی ندارند، همچنین در جامعه نیز این انطباق فرهنگی از حیث شناختی، هنجاری و تنظیمی وجود نداشته و از سویی ویژگی های یاد شده در جامعه نهادینه هم نیستند. به منظور تبیین مدل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزار لیزرل استفاده شد. با به کارگیری آزمون تحلیل مسیر کلیه اثرات معنیداری در مدل تأیید شده و از سویی بر اساس شاخصهای تناسب مدل، آن مدل مناسبی تشخیص داده شد، به عبارتی نتایج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است ، به نحوی که الگوی رسانهای یاد شده ۳۸ درصد تغییرات در میزان نهادی شدن ویژگیهای مورد بررسی را در جامعه تبیین میکند و بقیه به عوامل دیگری غیر از برنامههای تلویزیون مربوط میشود.
واژه های کلیدی: نهادی کردن، برنامه های راهبردی، چشم انداز ملی، رسانه های جمعی، تلویزیون.