نكاتي براي روزنامه نگاران

سايت آكادمي آموزش از راه دور روزنامه نگاري زيگزاگ متاسفانه فیلتر است و در دسترس بسیاری علاقه مندان و دانشجویان نیست. مطلبی از این سایت خوب انتخاب کرده ام به نام « ۱۰۰ كاري كه روزنامه نگاران بايد يا نبايد انجام دهند».
البته ۱۰۰ تا نيست و قابل تكميل شدن است. تعدادي را انتخاب كردم براي دوستاني كه نخوانده اند.

• برای رساندن مفهوم و حفظ بافت متن تلاش کنید، نه صرفا دادن اطلاعات نامنسجم. اطلاعات شما می تواند حجم زیادی داشته باشد اما به ندرت می توان یکپارچگی بافت متن را با ارائه تمامی اطلاعات حفظ کرد.
• روزنامه نگار باید شکاک باشد نه بدبین.
• همیشه آخرین پرسش مصاحبه تان این جمله باشد: «مورد دیگری هست که من باید راجع به آن می پرسیدم؟»
• یک روزنامه نگار هرگز نباید قبل از چک کردن صحت مطالب گفته شده در یک نشست خبری، به فکر بازنویسی صرف آن باشد.
• یک روزنامه نگار نباید اصل بی طرفی را با نامنسجم نویسی اشتباه بگیرد و گزارشش به یک متن بدون بافت تبدیل شود که فقط پر از «این خانم گفت» یا «آن آقا اظهار کرد» است.
• یک روزنامه نگار نباید موقع تهیه گزارش خیلی دوستانه رفتار کند و در عوض، موقع نوشتن متن خبر به این و آن نیش بزند. همیشه متناسب شرایط رفتار کنید.
• بلند گویی باشید برای کسانی که صدایشان به کسی نمی رسد.
• همیشه از این قانون پیروی کنید: «اگر مادرتان گفت دوستتان دارد، حتما آن را با منبع دومی هم چک کنید.»
• روزنامه نگاران هرگز نباید خود را درگیر فریب ها و بازی های شبکه های اجتماعی کند.
• مخاطب را بشناسید و بفهمید که چه اطلاعاتی می خواهد یا به آن نیاز دارد و به چه طریقی دوست دارد آن ها را بشنود یا به اشتراک بگذارد. خبر یک جور فعالیت است نه یک محصول.
• روزنامه نگار باید عضو فعال اجتماع خود باشد. اگر میان آنها نباشید، پس چگونه نماینده ی آنها هستید و از طرف آنها صحبت می کنید؟
• از خانه و دفتر کار بزنید بیرون. پشت حرفه و کامپیوترتان مخفی نشوید. کشف کنید در جامعه و محله تان چه می گذرد.
• هدف خود را همیشه به یاد داشته باشید؛ بهترین گزارش ها، سطح آگاهی مردم را بالاتر می برد و بدین شکل آنها می توانند برای رسیدن به یک دموکراسی مطلوب تر، تصمیمات بهتری بگیرند.
• روزنامه نگار نباید درباره مسائل مالی حرفه ی خود اظهار بی تفاوتی کند. باید بداند چه کسی منابع مالی را تامین می کند و چرا.
• هیچوقت نگویید که بی طرف هستید. شما گرایشات و تمایلاتی دارید. بهترین روزنامه نگاران گرایشات و تمایلاتشان را کاهش می دهند اما وجود آنها را انکار نمی کنند.
• نگذارید داستانی با انتشار خود به پایان برسد. مخاطب را قبل و بعد، و در زمان انتشار درگیر داستان کنید و آن را تروتازه نگه دارید.

منبع زيگزاگ

سایت پوینتر

همشهری آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *