وبلاگها، شبکه های اجتماعی و صنعت روزنامه نگاری

برد و برش رسانه های جدید در کسب و کار حرفه روزنامه نگاری به تدریج ابعاد تازه ای می یابد. در واقع خواه و ناخواه رسانه های جدید و به خصوص وبلاگ و شبکه های اجتماعی خودشان را بیش از پیش به صنعت خبر تحمیل می کنند به طوری که کم کم این صنعت با این ساختار صورت بندی می شود و این ساز و کار و بازار با آنها هویت می یابد و تعریف می شود.

«بر اساس یک بررسی جدید، بیش از یک‌سوم خبرنگاران سنتی (۳۷ درصد) اکنون در توییتر مشارکت می‌کنند و ۳۹ درصد در بخشی از وظایف خود برای یک وبلاگ محتوا تولید می‌کنند.
به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی پی آر نیوزوایرمدیا، خبرنگاران از شبکه های اجتماعی برای کمک به یافتن ایده گزارش استفاده می‌کنند، به طوری که ۲۴ درصد سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر را راه مهمی برای ارتباط با کارشناسان می‌دانند که ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایش نشان می‌دهد.
به‌علاوه بنا بر اظهار ۴۶ درصد از خبرنگاران، آنان گاهی یا همواره از وبلاگ‌ها برای تحقیق استفاده می‌کنند و در مقایسه با ۲۴ درصد در سال گذشته میلادی، ۳۳ درصد از شبکه‌های اجتماعی در تحقیقاتشان استفاده می‌کنند.
روی هم‌رفته ۴۳ درصد از خبرنگاران در مقایسه با ۳۱ درصد در سال ۲۰۰۹ از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ۵۹ درصد خبرنگاران نویسنده یک وبلاگ شخصی یا کاری بوده و ۳۱ درصد برای خروجی سنتی خود یک وبلاگ می‌نویسند که ۲۸ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است.»

منبع

راستی برنامه ریزی نظام رسانه ای ما برای این تحولات چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *