انتخابات تمام شده است و نقد و بررسی عملکرد رسانه ملی که حالا خیلی ها رسانه میلی اش می خوانند باید آغاز شود. چیزی که بیش از آنکه ارضا کننده دغدغه های ذهنی رسانه ایها باشد نیاز جدی کشور است. هم نیاز سیاسی هم نیاز اجتماعی هم نیاز امنیتی و هم … و این همه از آن روست که این رسانه تنها رسانه رادیو تلویزیونی رسمی کشور است.
دوشنبه بیست و دوم تیرماه رادیو گفتگو میزگردی با حضور آقایان دکتر آشنا، نوباوه و کلهر در مورد نقش رسانه ها در انتخابات اخیر برگزار کرد.
به گمانم افراد مناسبی برای این بحث مهم انتخاب نشدند. آقای نوباوه یک فعال در یک گروه مشخص سیاسی هستند که تجربه کار رسانه ای دارند اما کارشناس رسانه نیستند. آقای کلهر هم که … بماند. بهرحال چند نکته آن گفتگو که از طرف دکتر آشنا مطرح شده جالب توجه است.
دکتر آشنا : «… در دوره قبل زمان آقای خاتمی برنامه انتخاباتی چهار محور اصلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و سیاست خارجی داشت. و چهارنفر مجری کارشناس به این اصول پرداختند. در هر برنامه این چهار نفر بر سر یک محور با هم گفتگو می کردند و یک مجری که در موضوع مربوطه از کاندیداها قوی تر بود حضور داشت اما در این دوره بسته اول مناظره داوطلبان انتخاباتی بود. تک تک کاندیداها خودشان در مناظره ها شرکت کردند اما در این دوره بسته دوم که مناظره کارشناسان و نماینده گان کاندیداها است انجام نشد. … سومین بخش بسته مناظره وجود کارشناسان مستقلی بود که ادعاهای کاندیدها و کارشناسان را نقد و ارزیابی کنند؛ فرض کنید رئیس گروه عمران دانشگاه تربیت مدرس بگوید این ادعاها که مطرح می شود درست است یا خیر ؟» که این کار هم انجام نشد.
«بسته چهارم برنامه ریزی برای انعکاس فضای اجتماعی و مدنی است. نقش جدی که صدا و سیما باید انجام می داد و بسیار هم مهم بود ولی انجام نداد. … اگر در کشور نظر سنجی شود نظر سنجی از طرف چه کسی است؟ مالک نظر سنجی خود مردم هستند .هر نظر سنجی که می شود یک انتخابات است نباید مردم را از آگاهی از نتایج این انتخابات زودرس محروم کرد. … واقعیت این است که در مناظره ها رفتار کاندیداها قابل پیش بینی نبوده چون سطح آنها بالا بود. به دلیل اینکه نمی توانید و نباید رفتار کاندیداها را درون مناظره مدیریت کنید مجبورید فضاهای بیرون از مناظره ها را مدیریت کنید. وقتی ما یک سری مسائل را ناقص بلدیم آنها خراب می شوند. یا نباید انجام دهیم یا باید یک سال مناظره های ریاست جمهوری در امریکا و کشورهای دیگر را مطالعه کنیم و بعد هم آنها را بومی کرده سپس بصورت پایلوت در سطحی محدود تجربه کنیم.»