درباره «مديريت رسانه»

 

کتاب “مدریت رسانه” (Media Management: A Casebook Approache) نوشته پنج تن از اساتید مطرح رشته مدیریت رسانه دانشگاه‏های ایالات متحده (ژان لوبلان ویکس، جورج سیلوی، سی. آن هالبفیلد، استفن لیسی و آردیس برودریک سان) در سال ۲۰۰۴ به چاپ سوم خود رسید. دکتر طاهر روشندل اربطانی که امروزه به عنوان اولین فارغ التحصیل دوره دکتری مدیریت رسانه به چهره شناخته شده‌ای در این عرصه تبدیل شده است، ترجمه این کتاب را بر عهده داشته است.

این را در اصل می‌توان اولین اثر جدی منتشر شده در این حوزه نوپا در ایران دانست؛ چرا که کتاب دیگری در حوزه مطالعات مدیریت رسانه ها به سبک و سیاق و جامعیت این کتاب وجود ندارد. مترجم در مقدمه این اثر به اهمیت وسایل ارتباط جمعی در جوامع امروز می پردازد و می نویسد: 

“هرچه بر اهمیت وسایل ارتباط‏جمعی در جوامع افزوده شده، هم خود آنها و هم فرایند ارتباط‏جمعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. رسانه‏های جمعی امروزه به ‏عنصر جدایی‏ناپذیری از زندگی بشری مبدل شده‏اند که در تمامی عرصه‏های آن از اقتصاد گرفته تا سیاست و فرهنگ نقش بی‏بدیلی ایفا می‏کنند. آنها یکی از مهم‏ترین عاملان تغییر اجتماعی در جوامع محسوب شده اند، و همچنین در شکل گیری واقعیت‏های اجتماعی و مسلم و بدیهی انگاشته شدن آنها مؤثرند”.

در این میان سازمان های رسانه ای با تبعیت از ساختار کلی جوامع، قواعد و مولفه های اصلی نظام بازار را درونی کرده اند. آنها لازم است که در این بازار عظیم از قواعد بازی تبعیت کنند تا بتوانند به دو هدف اصلی خود یعنی کارایی و اثربخشی نایل شوند. این نگاه نیازمند اتخاذ بینشی علمی و سیستماتیک به مدیریت رسانه های مختلف است. بر اساس این نگرش مترجم معتقد است:

“بی‏تردید رشد و گسترش رسانه‏ها در چند دهه اخیر به ‏لحاظ تعدد و تنوع، مسئله رقابت را برای سازمان‏های رسانه‏ای بیش از گذشته مطرح ساخت. این سازمان‏ها در چنین شرایط پرفشار رقابتی نیازمند مدیران، سیاست‏گذاران و استراتژیست هایی بودند که با تدوین و اجرای راهبردهای رقابتی پیشتاز عرصه رقابت باشند. تحت چنین شرایطی توجه به بعد مدیریتی سازمان‏های ارتباط‏جمعی در کانون توجه صاحب‏نظران قرار گرفت و بدین‏ترتیب رشته‏ای آکادمیک با عنوان مدیریت رسانه ابتدا در ایالات متحده آمریکا و سپس به‏تدریج در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، تولد یافت”.

 

ادامه مطلب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *