از جمله سايتهايي كه سر مي زنم گاهي براي درس آموزي، يكي هم «شبكه بين المللي روزنامه نگاران» است.
اين سايت مطلبي دارد در مورد سايت خبري گلوبال پست كه طرح تازه اي است در پوشش اخبار بين المللي. بحران جهاني اقتصاد، اقتصاد جهان رسانه را به لرزه درآورده است و سازمان هاي رسانه اي هم مثل ديگر سازمان ها به كاهش نيرو مجبور شده اند و حتي برخي به ورشكستگي رسيده اند. ظاهرا اين به اصطلاح خودمان تعديل نيرو دامن روزنامه نگاران بين المللي را بيشتر گرفته است.
گلوبال پست، وب سايتي است كه براي پوشش اخبار بين المللي با مدل تجاري (كه به نظرم چندان جديد هم نيست) به صحنه آمده است.
ظاهرا شرايط اقتصاد جهاني به رشد رسانه هاي جديد افزوده است. در برنامه ريزي و استراتژي هاي رسانه اي در نگاه كلي سه چيز مهم است. فن اوري، فرهنگ و قوانين. رشد و گسترش فن آوري ديجيتال و رسانه هاي مبتني بر وب از يك سو و تغير فرهنگ مصرف رسانه اي مخاطب و گرايش به رسانه هاي جديد از سوي ديگر، رسانه ها را وادار مي كند كه رسانه هاي جديد را در استراتژي هاي توسعه محصول خود جدي بگيرند و براي آن برنامه ريزي كنند. تحقيقي مي خواندم كه در مورد ارزش افزوده اي بود كه سرويس هاي خبري ديجيتال مي توانند براي سازمان هاي رسانه اي داشته باشند.
ديگر اينكه فيليپ بالبوني مدير اجرايي اين سايت خبري در مصاحبه اش وبلاگ را «دفترچه یادداشت خبرنگار» ناميد. تعبير خوبي است اما به گمانم در آينده نقش وبلاگ در كنار ديگر رسانه هاي جديد جدي تر خواهد شد و ديگر دفترچه يادداشت نخواهد بود.
امروز وبلاگ دفترچه يادداشتي است كه روزنامه نگار حواشي خواندني مصاحبه و گزارش و مقاله اش را براي مخاطبش مي گويد. كاري كه بهمن هدايتي با كلاشينكفش مي كند. گاهي هم هست كه سوء تفاهمي براي مخاطب مطرح مي شود و روزنامه نگار مي تواند در دفترچه يادداشتش توضيح دهد. يادم هست كه جعفر گلابي اين را يكي از كاركردهاي مهم براي وبلاگ مي دانست.