امید جهانشاهی دکترای مدیریت رسانه و مدیر گروه آیندهپژوهی رسانه مرکز تحقیقات صداوسیما درباره رسالت رسانهها بعد از مناظرهها انتخاباتی بیان میکند: رسانهها باید به شفافیت گفتمانی بپردازند. حکمرانی خوب در گرو شفافیت گفتمانی است و انتخابات خوب در گرو همین عملکرد رسانههای توانمند و معتبر است.
به گزارش شفقنا، جهانشاهی مسئله شفافیت در رسانهها را برای کاندیداها یادآور میشود و میگوید: هر موقع صحبت از شفافیت میشود، ما فقط یاد شفافیت حوزه اقتصادی میافتیم، در حالیکه شفافیت فقط در این حوزه نیست. بخشی از کار رسانهها برای ایجاد شفافیت، به شفافیت گفتمانی برمی گردد. به این معنا که رسانهها ببینند شعاری که امروز فلان کاندیدا میدهد، با سخنان و شعارهای قبلیاش تناسب دارد. مواضعش و عمل و اقدامش متناسب است. در یک دستگاه مشخص فکری حرف میزند یا مشوش و پراکنده است. در انتخابات باید شفافیت گفتمانی برجسته شود و نه صرفاً شعارها.
جهانشاهی در مورد عملکرد رسانهها بعد از هر مناظره توضیح میدهد: الگوهای مصرف رسانهای مردم بسیار تغییر کرده است. یک بخش این تغییر برمی گردد به اینکه بهرهمندی مردم از رسانهها برای گرفتن اخبار عوض شده است. اما این همه ماجرا نیست و تغییر مهمتر این است که رسانههای اجتماعی نحوه مواجهه مردم با گفتمانها را تغییر دادهاند که حالا و در این مجال فرصت ورود به آن نیست. چیزی که اینجا میخواهم بگویم این است که در گذشته فقط مناظرهها در تصمیمگیری مردم اهمیت زیادی داشت، اما حالا برنده مناظره را رسانههای اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی تعیین میکنند. در واقع از لحظه پایان مناظره، جنگ هشتگها و توییتها و روایتها و عکسهای آرشیوی و نظرسنجیهای سایتهای خبری آغاز شده و خوانش مردم از مناظره به شدت تحت تاثیر این جنگها است. حجم انبوهی از راست و دروغ درهم است. با این وضعیت میبینیم که چقدر اعتبار، استقلال و توانمندی رسانههای رسمی مهم و لازمه یک انتخابات خوب است. رسانههای رسمی باید با اخبار جعلی مقابله کنند. به راستی آزمایی تک تک سخنان کاندیداها در مناظره بپردازند. همچنین رسانهها باید به شفافیت گفتمانی بپردازند. حکمرانی خوب در گرو شفافیت گفتمانی است و انتخابات خوب در گرو عملکرد رسانههای توانمند و معتبر است.