مدیریت رسانه های جدید

 

مدیریت: ما در فضای ذهنی مان معمولا وقتی کلمه مدیریت را می بینیم یا می شنویم، فورا به یاد آقای رییس می افتیم. در حالی که منظور از مدیریت یا Management   در واقع اسم نحوه اداره کردن است.

 رسانه: همانطور که می دانید مدیریت رسانه، مدیریت همه رسانه ها را در بر می گیرد و حتی مدیریت لیست ای میلها را نیز شامل می شود. در واقع آن درک کلاسیکی که کا از رسانه داریم به عنوان رسانه های ارتباط جمعی (یعنی روزنامه و رادیو تلویزیون و …) در مدیریت رسانه نیاز به تحول دارد. چه، اساسا تولد مدیریت رسانه ریشه در همین تحول داشته است. در واقع “رسانه‌ها حامل‌هاي اطلاعات ديجيتال هستند، حامل هايي كه در طيف گسترده‌اي از فرمت‌ها، كيفيت‌ها، انواع و اندازه‌ها بروز مي‌‌كنند.
به عنوان نمونه‌هايي از اين حامل‌ها مي‌‌توان به تصاوير و گرافيك‌ها در فرمت‌هاي EPS,TIFF يا JPEG يا فرضاً به متن‌هاي واژه‌پردازهايي چون Word اشاره كرد و يا به سندهاي برنامه‌هاي نشر روميزي مثل كوارك اكسپرس و اينديزاين (به عنوان فايل ارژينال و سندهاي PDF).
افزون بر اين، سايت‌هاي اينترنتي با زبان HTML، فايل‌هاي موسيقي با فرمت WAV يا MP3، فايل‌هاي Quicktime يا AVI و بسياري از موارد ديگر جزو رسانه‌ها به حساب مي‌‌آيند.

  نحوه اداره کردن رسانه های جدید یکی از نیازهای پیش روی جامعه رسانه ای ماست که البته در دنیا هم چندان در سابقه و دارای ادبیات ریشه داری نیست. آنچه در ادامه می آورم مطلب جدیدی نیست اما برای آشنایی علاقه مندان این حوزه از مدیرت رسانه می تواند نکته آموز باشد. “موضوع مديريت داده‌ها موضوعي چند وجهي است و غالبا حتي در محافل حرفه اي هم توافق چنداني بر سر انها وجود ندارد.به زباني ساده با برخي از اصطلاحات رايج در اين عرصه آشنا شويد:

مديريت محتوا و مديريت دارايي‌هاي رسانه‌اي
آيا مديريت دارايي‌هاي رسانه‌اي، جهاني كاملاً متفاوت است؟ البته چنين نيست. داده‌هاي رسانه‌اي، داده‌هاي رسانه‌اي ديجيتال شده‌اي هستند كه معرف دارايي‌ها مي‌‌باشند. اين دارايي‌ها، سندهايي هستند كه در آن‌ها سرمايه‌گذاري شده و قابل فروختن مي‌‌باشند.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *