عوامل موثر بر ارتقاء سواد رسانه‌ای برنامه‌سازان مجموعه‌های نمایشی سیما

مقاله چاپ شده در  فصلنامه علمی تخصصی کسب و کارهای رسانه ای. سال اول. شماره ۵

مرتضی حسیبی طاهری

دکترامید جهانشاهی

دکتر حسن خجسته باقرزاده

چکیده

سواد رسانه‌ای به مثابه ابزاری برای ایجاد تفکر انتقادی همواره مورد تاکید کارشناسان بوده است اما این مهم تنها محدود به مخاطب نیست بلکه برای تولیدکنندگان رسانه نیز لازم است. توان تحلیل پیام به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا درک بهتری از فرایند تولید داشته باشند. در این تحقیق به سواد رسانه‌ای برنامه‌سازان مجموعه‌های نمایشی سازمان صداوسیما بر اساس مدل ساختار دانش می پردازیم. هدف تحقیق حاضر آن است که دریابیم آیا بین عوامل فردی و عوامل سازمانی با سطح سواد رسانه‌ای برنامه‌سازان رابطه معنی داری وجود دارد و در این میان هر کدام از عوامل سازمانی در چه رتبه و جایگاهی هستند.
تعداد برنامه‌سازان مجموعه‌های نمایشی که جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند ۱۵۹ نفر است. نمونه گیری، تمام شماری بود و بین همه برنامه‌سازان پرسشنامه توزیع شد که در نهایت ۱۵۲ پرسشنامه تکمیل و مبنای تحقیق قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین عوامل هر دو دسته عوامل فردی و سازمانی با سطح سواد رسانه‌ای رابطه معنی دار وجود دارد. هچنین در بین عوامل مختلف به ترتیب خلاقیت، سیستم پاداش، انگیزه داشتن، مدیریت به سبک تصمیم گیری مشارکتی و آموزش ضمن خدمت بیشترین نقش را در ارتقای سواد رسانه ای داشتند.
کلیدواژه: سواد رسانه‌ای، برنامه‌سازان تلویزیونی، عوامل فردی، عوامل سازمانی، ساختار دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *