پيش از هر چيز لازم مي دانم صادقانه از اينكه مديريت رسانه مورد توجه قرار گرفته است ابراز خوشحالي كنم. بديهي است كه قصد ندارم به منتقد ارتباطات پاسخ دهم، اول به اين دليل كه موضوع نقد ايشان سخن ديگري است و البته هم اينكه طبيعتا با كسي كه خودش را معرفي نمي كند، نبايد جواب داد.
اما با توجه به اينكه موضوع سخن مديريت رسانه است و بنده يكي از علاقه مندان اين حوزه هستم دوست دارم نظر خودم را در اين خصوص عرض كنم. منتقد ارتباطات نوشته است كه آيا با اين بظاعت دانشگاههاي ما تدريس مديريت رسانه امكان پذير است. به نظرم حق با ايشان است. براي مثال اقتصاد رسانه اي يكي از درس هاي كليدي در مديريت رسانه است، چه كسي تا كنون در اين حوزه تحقيق كرده است يا در حال تحقيق است؟
مديريت رسانه در دانشكده صدا و سيما ابتدا به منظور آموزش مديران و بعد با صبغه راديو تلويزيوني آنهم به صورتي بسيار خام و پر ايراد راه اندازي شده است. نه سيلابس هاي درستي دارد و نه البته منابع درسي درستي و تا آنجا كه من اطلاع دارم نه تحقيقات جدي در اين حوزه در حال انجام است (مي بينيد كه آنقدرها هم دستمال به دست و نون به نرخ روز خور هم نيستم!)
فارغ التحصيلان اين رشته تا كنون به حوزه هايي كه قبلا در آنها تخصص داشته اند بازگشته اند. عمدتا خبر و مديريت خبر و گاهي هم علاقه مندي هاي جديدي دارند مثل تبليغات و غيرو با وجود اين خلاء تحقيقي كه لازمه تدوين جزوات آموزشي اين رشته براي تدريس است، طبق مصوبه آموزش عالي اين رشته قرار است در مقطع ارشد دانشگاههاي تهران تدريس شود!
اما با وجود همه اين حرفها اين واقعيت را نبايد ناديده گرفت كه مديريت رسانه به عنوان يك رشته ميان رشته اي روز جهان براي جامعه آكادميك رسانه اي و ارتباطي ما يك ضرورت ناگزير است. به همان دلايلي كه دنيا به آن رسيده است و مي بينيم كه روز به روز هم در دانشگاههاي مختلف در حال گسترش است. در اين خصوص مقاله اي نوشته ام براي اين شماره فصلنامه رسانه كه انشاا… چاپ خواهد شد.
امروز ما در نقطه شروع قرار داريم با همه ضعفها و كمبودهاي موجود و شخصا كاملا اميدوارم به آينده اين رشته. با مختصات امروز شايد ما رونق صنعت رسانه اي نداشته باشيم كه البته هم نداريم و در آن شكي هم نيست اما ترديد ندارم كه وضعيت نظام رسانه اي ما اين چنين نخواهد ماند و ما نياز خواهيم داشت به دانش مديريت شركتهاي رسانه اي به همان دليلي كه دنيا از اواخر دهه ۸۰ و نود به آن نياز پيدا كرد.
همين امروز سيستمهاي جديد ديجيتال دارند وارد راديو مي شوند و مديريت منابع انساني و توليد محتواي راديويي را دچار تحول مي كنند. روز به روز نياز به دانش مديريت در شركتهاي رسانه اي بواسطه مديريت تحولات ناشي از ورود فن آوري هاي جديد بيشتر مي شود. مديريت سنتي قادر به حل آنها نيست. فكر مي كنيد تا چند سال موسسه اطلاعات مي تواند به اين وضعيت ادامه دهد كه به رسانه آن لاين بي تفاوت باشد و چهل سال هيچ تغيري در صفحه بندي ندهد و مثل … بالاخره نوبت تغير مي رسد و اين تغير همان مديريت رسانه است.
مي توانم بگويم مديريت رسانه در كشور ما، مديريت تغير شركتهاي رسانه اي است.