عادت مصرف خبري و بي رونقي صنعت خبر

براي موضوعي مشغول سرچ هستم كه چكيده تحقيقي مرا به ياد اين فرضيه بديهي پنداشته شده انداخت كه در كشورهاي پيشرفته ديگر اقبالي به روزنامه نيست و مردم متمدن مغرب زمين ديگر اخبار را تنها از طريق رسانه هاي جديد پيگيري مي كنند و …
اين تحقيق كه در دانشگاه هاروارد انجام شده نشان مي دهد كه حداقل در آمريكا مردم از رسانه هاي سنتي نبريده اند و اقبال عمومي براي گرفتن خبر از رسانه هاي جديد به آن ميزاني كه تصور مي رود نيست. فقط ۱۲ درصد از پاسخگويان دل از روزنامه و تلويزيون بريده و اخبار را فقط از رسانه هاي جديد مي جويند. دو سوم پاسخگويان براي گرفتن اخبار از رسانه هاي سنتي به رسانه هاي جديد كوچ نكرده اند و ۲۲ درصد هم كه به رسانه هاي جديد براي خبر رجوع مي كنند اين رسانه ها را به عنوان رسانه «جايگزين» رسانه هاي سنتي نمي بينند بلكه به عنوان «مكمل» اخبار رسانه هاي سنتي به آنها رجوع مي كنند.
آن وقت ما اينجا در ايران مي گوييم در دنياي امروز كسي ديگر روزنامه نمي خواند مردم فقط سايت ها را مي بينند و عصر روزنامه ها تمام شده و … و خلاصه به این دلیل است که روزنامه هایمان فروشی ندارند! اين در حالي است كه عادات مصرف خبري هنوز در اروپا و آمريكا هم اينقدر متحول نشده است. اگرچه تحقیقات زیادی نشان داده اند که توسعه رسانه های جدید و اجتماعی صنعت پرینت و پخش تلویزیونی را در کشورهای پیشرفته از خود متاثر کرده است اما تیره بودن افق صنعت پرينت در جهان ربط زيادي به بي رونقي صنعت روزنامه داري در كشور ما ندارد. اينكه در اینجا مردم روزنامه نمي خرند به دلايل روشن دیگری است غير از اينكه حالا عصر جهان رسانه هاي اجتماعي و وب سايت هاي خبري است. بعضي عجيب تخصص خود فريبي دارند!

لينك

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *