این روزها در مورد جنگ روانی رسانه های معاند در مورد بزرگنمایی تحریم ها و مشکلات اقتصادی مباحث زیادی مطرح است و اینکه رسانه ها در صف نخست این پیکار روانی رسانه ای هستند. بی شک این سخن ادعایی درست و حاکی از رسالتی سنگین بر دوش نظام رسانه ای کشور اعم از صداو سیما، روزنامه ها و وب سایت های خبری دارد اما آیا همه موضوع در این جنگ نرم پیچیده و تودرتوی تمام عیار بر عهده رسانه هاست؟ بد نیست در اینجا یادی کنم از اکبر عبدی که وقتی از او در مورد انتقادات موجود به وضعیت طنز پرسیدند با آن لحن شیرین و دوست داشتنی اش گفت یک بخش وضعیت طنز به ما کمدین ها مربوط می شود، اما بخش دیگرش به این است که گوجه نشود کیلویی ۳ تومان!
آری، بی شک جنگ روانی و رسانه ای در زمینه مشکلات اقتصادی وجود دارد اما مقابله با هجمه های رسانه ای و روانی این جنگ تنها به عملکرد رسانه ها و تکنیک های جنگ روانی مربوط نمی شود بلکه به اینکه مدیر بزرگترین بانک دولتی کشور تبعه کانادا نباشد هم مربوط می شود! و اینکه فضای سیاسی به جای مشکلات عینی مردم، آکنده از تهمت و حملات بی اساس برای رقابت های سیاسی نباشد. وقتی برنامه های اقتصادی تلویزیون و مصاحبه های اقتصادی روزنامه ها آکنده از گلایه های تولیدکنندگان داخلی از واردات بی رویه کفش و پیراهن و اتو و پتو و چه و چه است و مردم می بینند که میوه فروشی ها آکنده اند از انگور و انجیر و پرتقال خارجی و کشاورزان باید هلو را خوراک گاوشان کنند … از تکنیک های خبرنویسی تا چه حد می توان انتظار داشت.
بی شک منظور این نیست که چرا مشکلات اقتصادی وجود دارند بلکه مساله این است که چرا نظارت ها مستمر و تصمیم گیری ها معقول نیستند. اگر مدیریت معقول باشد، انبوه سازی ها با برنامه و عاقبت اندیشاانه خواهد بود، تولیدکننده داخلی به واسطه کمترین حمایت ها ناله اش بلند نخواهد بود و …؛ و آن گاه رسانه ها بهتر می توانند مردم را در درک شرایط کمک کنند، آنها را نسبت به دستان ضربه زننده دشمن آگاه کنند … و در یک کلام با هجمه های روانی رسانه های معاند مقابله کنند. واقعیت این است که تبعات روانی اجتماعی اختلاس سه هزار میلیاردی که نتیجه فقدان نظارت های لازم بوده است، بر اقشار مختلف و آسیب پذیر جامعه صد برابر بیشتر خود خسارت مالی سه هزار میلیارد است. بخش اعظم آن اختلاس قابل برگشت به بیت المال است اما فرصتی که رسانه های معاند برای ترک تازی می یابند به ذهنیت جامعه و به خصوص نسل جوان آسیب می زند. به یاد داشته باشیم که کامیابی در جنگ نرم رسانه ای با بی تدبیری های برخی تصمیم گیری های مدیریت اجرایی کشور جمع نمی شود. در وبسايت روزنامه