« مدیریت رسانه چیست؟ چه نیازی به آن است؟ اینها سئوالاتی است که هنوز در جامعه رسانهای ما مطرح است و جسته و گریخته پرسیده میشود.» اين شروع مطلب جديدم است و همينطور كه پيداست به «مديريت رسانه» مي پردازد. در پايان هم اشاره اي كرده ام به همايش مديريت رسانه كه انشاالله نيمه ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.
در مورد همايش و مقالات رسيده و … باز هم خواهم نوشت اما اين مطلب در واقع: «جستاری است در معرفی اجمالی دغدغههایی که به رشته «مدیریت رسانه» منجر شده است.با انقلاب صنعتی یعنی از آن زمان که به تدریج سازمان ها به معنای امروزین کلمه شکل گرفتند، نحوه اداره بهینه این سازمان های عمدتاً صنعتی دغدغه مالکان و مهندسان بوده است. دستاوردهای آنان در برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر و بهینه سازی سازمان های صنعتی و … تاریخ رشته مدیریت را شکل داده است و آنچه امروز به عنوان نخستین تئوری های مدیریت شناخته می شود، تلاش های مهندسان و مالکان نخستین صنایع برای سود بیشتر در قبال گرفتن کار بیشتر از نیروی کار در صنعت و معدن بوده است.
اما به تدریج و به طور مشخص پس از جنگ جهانی دوم و در واقع با شکل گیری صنایع تازه ای در خدمات و فرهنگ، و نیز پیچیده شدن کسب و کارها در صنایع گوناگون، نحوه اداره سازمانهای خدماتی و فرهنگی و پیچیدگیهای سازمانی و کسب و کار رقابتی، فصل تازهای در مدیریت ایجاد کرد و رشته های میان رشتهای متولد شدند: مدیریت بیمه، مدیریت ورزشی، مدیریت هتلداری، … این رشتههای میان رشتهای پاسخی به نیاز خاص بازار در این حوزه ها و ویژگیهای منحصر به فرد کسب و کار در این عرصه هاست.
بی شک این مهم در مورد رسانه ها هم صدق می کند و از آن زمان که اولین نشریات چاپ می شدند؛ تهیه کاغذ، فرایند چاپ و مساله فروش و حقوق پرسنل، از جمله دغدغه های صاحبان نشریات بوده اند. اما سادگی فناوری، کوچکی سازمان، محیط کسب و کار با ثبات و فقدان رقابت های نفس گیر باعث شده بود که مالکان خود مدیریت رسانه هایشان را به عهده داشته باشند.
امروز اما رسانه ها در شرایطی کار می کنند محیط کسب و کار به شدت رقابتی است. به خصوص از دهه ۹۰ به این سو، محیط کسب و کار رسانه ای وارد مختصات متفاوتی شده است. مختصاتی که یکی از ویژگی های بارز آن فناوری های جدید و دیجیتال است که به سرعت نو شونده هستند و محیط رسانه ای را به شدت متحول ساخته اند.
رسانه های جدید و اجتماعی، ساز و کارهای تولید و توزیع رسانه ای را متحول کرده اند و بر برد و برش های رسانه ای ابعاد تازه ای بخشیده اند. خصوصیت بارز دیگر، نتیجه سیاست های مقررات زدایی و موج خصوصی سازی است که رونق کسب و کارها را وارد مرحله تازه ای کرد. از سوی دیگر، با فرایند جهانی شدن، بازارها جنبه ای جهانی یافتند و شرکتهای فرا ملی متولد شدند...» ادامه
با سلام و تشکر از دکتر جهانشاهي