امروز در جهان رسانه با هزار مساله مطرح است كه به هزار دليل در جامعه رسانه اي ما مطرح نيست (جامعه اي كه البته خلاصه شده به جامعه مطبوعاتي، آنهم با هزار مشكل سياسي و غير رسانه اي) اين مسائل نتيجه تحولات تكنولوژيك و هم نتيجه تحولات گفتماني پس از فروپاشي شوروي و رشد دموكراسي هاي ليبرال و تغير در سبك زندگي و … است.
اينها فضاي ژورناليسم را دارد متفاوت مي كند و از اين روست كه هر سال شاهد كنفرانسهاي جهاني با عناوين جديد و نو هستيم. ژورناليسم جهاني، خلاقانه، مشاركتي و … و دغدغه هاي اقتصاد موسسات رسانه اي در جهان مجازي و بازتعريف مفهوم «رسانه» و مناقشه هايي كه در مورد تعاريف تازه از توزيع محتوا مي شود تحت عنوان موبايل ژورناليسم و وبلاگ و…
از ۱۴۴۰ وقتي كه يوهانس گوتنبرگ تايپ جوهري را ابداع كرد تا امروز كه فن آوري هاي ديجيتال به تدريج دارد جاي سيستم پخش آنالوگ را ميگيرد، جهان ژورناليسم خيلي تفاوت كرده است و اين تفاوت فقط در ساز و كارهاي مديريت رسانه نيست در گرافيك و سبك و شيوه هاي رسانه نگاري هم هست.
دوست روزنامه نگاري مي گفت در جامعه اي كه روزنامه ها اخبارشان را از وب سايتهاي خبرگزاري ها مي گيرند و دخل و خرجشان از كمكهاي ارشاد تامين مي شود. رسانه نگاري و مديريت رسانه يعني چه؟
و مخاطب، او با فرمتهاي رسانه اي «پسند» خودش دارد «زندگي» مي كند.