از میان پیچیدگی های خبر!

امروز دکتر محکي در يادداشت روزنامه همشهري به پخش رپرتاژ آگهي به عنوان خبر در یکی از بخش های خبري سيما انتقاد کرد و اينرا به درستي کژکارکردي ناميد که باعث از بین رفتن اعتماد مخاطب مي شود. ایشان توصیه کرد که به خاطر مسائل اقتصادی و سودی که عاید شبکه یا رسانه می شود، نباید رپرتاژ آگهی در بخش خبری پخش کرد چون هیچ چیز مهمتر از اعتماد مخاطب نیست. به بهانه این انتقاد درست و سخن به جاي ايشان، نکته اي گفتني است.

 

بخش خبری تنها محصول کار روزنامه نگار نيست بلکه نماد شرايط اجتماعي سياسي يک جامعه هم است. بر همين اساس هم هست که ارزش هاي خبري در کشورها و يا در حقيقت بافت های سیاسی اجتماعی مختلف، متفاوت است. اگرچه یک بخش خبري کارنامه يک تحريريه محسوب می شود اما در واقع نمادي از شرايط سياسي اجتماعي جامعه هم است. به زبان نشانه شناسی، پارولی است که از لانگ حکایت دارد.

 

 

مثلا در مورد نکته ای که دکتر محکی اشاره کرده است، عوامل متعددي درگير است که هیچ ربطی به سود شبکه یا رسانه ندارد چون اصلا خبر ربطی به شبکه ندارد.

یکی از این عوامل ميل برخی از خبرنگاران به استفاده از پتانسيل موجود براي گرفتن پست دولتي است. کم نيستند خبرنگاران موفق و مشهوری که در این عرصه خوب کامیاب شدند. مدیر کل و مشاور و … و طبيعتاٌ اين راه باز است براي همکارانشان و اين بر کار تحريريه تاثير خودش را مي گذارد. البته عوامل درون سازماني و برون سازماني موثر بر تحریریه امری اثبات شده است که در همه رسانه ها وجود دارد و طبیعی است اما این عامل شاید فقط در رسانه ملی صدق کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *