انتشار کتاب «واژههای کلیدی در روزنامهنگاری» را بايد به جامعه (حرفه اي و دانشگاهي) روزنامه نگاري كشور تبريك گفت. اين واژهنامه دو زبانهروزنامهنگاری که مهمترین واژههای این رشته را در دو زبان فارسی و انگلیسی بهصورت کاربردی و موجز توضیح میدهد، از آن دست کتاب هايي است كه هر دانشجوي رسانه و نيز خود روزنامه نگاران بايد آن را به عنوان یک کتاب همراهِ کاربردی داشته باشند. چراكه اين اثر دربر دارنده مفاهیم واصطلاحاتی است که یک روزنامهنگار برای کار خود باید با آنها آشنا باشد.
اين کتاب دو فهرست دارد. فهرست انگلیسی که مخاطب رامستقیماً از واژه انگلیسی و به ترتیب حروف الفبا به سمت معادل آن و توضیحات فارسیهدایت میکند و فهرست فارسی که با توجه به جنبة آموزشی کتاب، مخاطب را به طبقهبندیموضوعی هدایت میکند: خبر، لیدنویسی، سبکهای خبری، مصاحبه، روزنامهنگاری،نویسندگی و گزارشگری، تیترنویسی، طراحی و صفحهآرایی، ساختار رسانه و… دكتر توكلي كه هم استاد و صاحبنظر در اين حوزه هستند و هم تجربه اي ۳۰ ساله در روزنامه نگاري دارند، «درباره کتاب» نوشته اند: «کتاب سعیکرده از سویی به نیازهای علمی این حوزه – در محدوده عنوانی که دارد – پاسخ دهد و درعینحال برای روزنامهنگارانی که دغدغه کار روزانه با رویکردی علمیتر دارند، نیزمفید واقع شود. بر همین اساس جنبههای آموزشی کتاب نیز لازم است مد نظر قرار گیرد. به طور مثال، اگر واژهای درباره نوع خاصی از لید مطرح شده، علاوه بر توضیح دربارهآن، سعی شده تا حد امکان مثالهایی داخلی یا خارجی مرتبط با موضوع آورده شود تاکاربران در حوزه کار و عمل نیز بتوانند از آنها الگوبرداری کنند. در میان کاربرانکتاب شاید گروه سومی هم یافت شوند؛ مترجمان متون رسانهای بهویژه آنهایی که با اینحوزه آشنایی کمتری دارند.»
3 thoughts on “واژه هاي كليدي در روزنامه نگاري”
سایت بسیار جالب و پرمحتوایی دارید به نوعی یک مرجع و مجله الکترونیکی برای راهنمایی و مشاوره افراد در زمینه های مرتبط است .
سایت بسیار جالب و پرمحتوایی دارید به نوعی یک مرجع و مجله الکترونیکی برای راهنمایی و مشاوره افراد در زمینه های مرتبط است .
سلام
بابت معرفی این کتاب ارزشمند ممنون
حتما تهیه اش می کنم
یا علی
سلام .ممنون از سايت خوبتون .ميشه در مورد پذيرش در مركز علمي كاربردي شهيد آويني توضيح بديد.پذيرش اين مركز از طريق دفترچه جامع علمي كاربردي است ؟
ممنون.